Home   Statistics   Registration   Search   Language

More Navigation

 Montreal Fireworks Forum —› 2009 Display Reviews —› FiatLux/Cirque du Soleil reviews etc
Last poster Message


Posted: Aug 16, 2009 02:13:30

I know it's not in competition, but feel free to post your thought's on tonight's unprecedented 45 minute display. The video is uploading and should be complete by 3:10 EDT. What perfect weather! Though it was perhaps too hot to appreciate the sequenced flame projections!

Paul.


Posted: Aug 16, 2009 12:03:00

Disclaimer : I'm not a die-hard Cirque du Soleil fan, as I saw only one show from them when I was 5 years old. Still, I appreciate their incredible work and their soundtracks.


I understand that this show is not in competition, but boy was I bored ! For weeks now, they promised us hell of a show. Yet, Concept Fiatlux's prestation has not lived up to my expectations. The sequences were too slow, there was almost no color due to the enormous quantity of kamuros and similar golden pieces used and there was too much repetition.

At the beginning, the narration was a nice touch, but the fireworks were stopped for too long each time the woman spoke.

Fortunately, the flame throwers were used often throughout the second part of the show. Their synchronism was perfect - I'm especially thinking about a sequence where the fire was fitted precisely to an organ track.

Because of the flame throwers, I kept wondering if they were easier to sequence than fireworks proper, because their synchronisation was correct at best.

The momentum was lost at numerous times, because the sky was left black for long periods of time at each transition. That may be acceptable for a small town fireworks display, but not from a professional company like Concept Fiatlux, especially for such an historic show in one of the biggest fireworks competition in the world.

Yet, my girlfriend's brother, a Cirque fan, enjoyed the display and gave it a perfect score, saying that it remembered him their shows very much. Take my comment with moderation, as I seem to be the only one to have not enjoyed Argentina's display. Maybe I did not understand this little something that connected the fireworks to the Cirque like I did not understood the connection between Argentina's entry and the tango ?

As usual, you French people out there can read my (mostly negative) evaluation on my website and have a look at my pictures.


Let's see what Paul Csukassy prepared us for the Michael Jackson tribute next week ! He told me that the synchronisation might be less than ideal at times because they use leftovers from previous shows and he had to average the firing delays, but I'm positive that it's gonna be a very good, albeit short, show.

STL


Posted: Aug 16, 2009 13:31:01   Edited by: Enkil

There was nothing impressive, but I think overall, it was well done. The narration was long, maybe because it was a 45min show. The first half of the 35min segment was better than other half. I started losing interest half way through. The little fireballs were great, but they were perhaps overused. It was really kewl how you actually felt the heat coming from the fireballs! But in my opinion, the Cirque du Soleil soundtrack made the display special and somewhat different. It was really good! Finally, the finale was just... lame.


Posted: Aug 16, 2009 14:36:12

The weather was identical to what I had mentioned with winds from the SW while being light in nature (9 km/h). Temperatures were hot at about 27-28 C (humidex at 33 C), even into the late evening in the metropolitan area. Skies were mainly clear. Since the display wasn't all that active, the light winds present didn't cause for much smoke buildup - in that sense, it was virtually perfect weather for the display.

I didn't like this show much because it was often so boring. The narration was ok at the beginning and was a great addition, but was way too long when present for my tastes. Most of the time, fireworks were ending very abruptly during each segment, only followed by long periods of tranquility - in general, the show was too quiet. Some parts were actually pretty cool during the first half (especially those thrilling shell of shells), but again didn't endure for long enough of a time.

The finale wasn't anything near what I had hoped for - it was so short and didn't have much in the way of buildup. In all of my 20 years attending this competition, this finale was the smallest for the closing. At the end of the show, many were sticking around desperately hoping for something more to happen, but the ferris wheel had soon illuminated and that was it. It's the first time I left the area with such a small amount of satisfaction after a closing.

I think the most enjoyable piece for me involved the cute mine sequences along low level - that was actually nicely done, though it could have been supported with upper level shells later on instead of just mines all the way through.

In all, not the best way to conclude the 25th anniversary. In addition, no awards were given out like usual before the closing display, so that essentially killed the anticipation to begin with.

All that said, wow, this officially concludes 20 years of attendance!

Trav.


Posted: Aug 16, 2009 15:32:47

Ouf, quelle immense déception! Fiatlux n'a définitivement pas livré la marchandise hier soir pour l'hommage au Cirque Du Soleil! Je m'attendais à un spectacle différent des autres qui étaient en compétition cette année, certes, mais jamais je n'aurais pensé à un spectacle si terne avec si peu d'intensité. On ne célèbre pas les 25 années d'existence d'une compagnie qui est devenue internationale et qui fait grand honneur aux Québécois et aux Canadiens, avec si peu d'éclat! La finale a été médiocre, sans ascension de l'intensité et d'une durée presqu'équivalente à un clignement de l'oeil ! Oui, il y a eu de bons moments, mais très peu. Il n'y a eu que de rares applaudissements sur le pont où je me trouvais, et ceux-cis étaient presqu'étouffés!

Tant qu'à nous présenter un feu d'une durée de 45 minutes où rien d'intéressant ne se passait, on aurait dû nous en présenter un de 15 minutes, mais celui-ci aurait été bien rempli et nous aurait donné l'impression de "vivre" un spectacle haut en sentiments et en fierté!

J'espère qu'on finira la saison de toute autre façon le soir du 22 août.......au fait, quelle sera la durée de ce spectacle?

Bonne semaine à tous.

Pierre


Posted: Aug 16, 2009 15:44:40   Edited by: STL

au fait, quelle sera la durée de ce spectacle?


Paul Csukassy, le directeur technique, m'a confirmé que ce spectacle sera très court (moins de dix minutes). Il sera constitué des pièces qui n'ont pas été lancées pendant les spectacles précédant celui de l'Afrique du Sud, donc il sera plutôt disparate ! Néanmoins, j'imagine que son intensité sera inversement proportionnelle à sa durée, donc j'imagine que nous allons avoir beaucoup de plaisir !


Posted: Aug 16, 2009 16:43:51   Edited by: fredbastien

Les âmes sensibles qui n'aiment pas entendre les critiques devraient s'abstenir de lire mon message et passer au suivant. Je ne mâcherai pas mes mots et je serai direct. Bien sûr, il s'agit d'une opinion personnelle, d'autres viendront probablement équilibrer les points de vue en émettant des commentaires plus positifs.

Quel échec épouvantable! Non seulement la soirée de clôture était-elle exempte de ce pourquoi elle existe (la remise des prix qui clôture l'événement) mais, en plus, on nous a servi un feu qui rappelait l'expérience autrichienne l'année dernière, avec 15 longues minutes de plus. Le pire, c'est que cette triste fin était presque scénarisée tellement les indices s'étaient multipliés au fil des semaines. J'avance une explication à cet échec: voilà ce qui arrive quand des gens qui ne connaissent pas grand chose à la pyrotechnie ne se mêlent pas de leurs affaires.

Commençons par le feu. Dès la fin du décompte, on s'est limité à quelques fusées éclairantes et à une narration qui laissaient déjà entrevoir le pire. Le premier segment de 10 minutes, hommage aux artisans fondateurs de l'événement, était caractérisé par une narration longue et inutile, beaucoup de blabla, d'une mère qui raconte ses premiers feux vus à La Ronde avec ses parents et qui, aujourd'hui, y amène son fils. Alors que je m'ennuyais et que je retournais ma tête pour observer les réactions des spectateurs autour de moi, j'ai vu un faisceau lumineux partant de la régie vers le devant de la Place du Canada: il éclairait une actrice et un jeune acteur qui, je suppose, se déplaçaient au gré du récit. On peinait à les voir et je me demande bien ce qu'ils apportaient au spectacle, tout comme cette narration qui ne soutenait en rien le feu. Sauf, peut-être, lors d'un segment où la mère énumérait diverses couleurs qui se matérialisaient dans le ciel par l'éclosion de pièces de gros calibre. Je ne me souviens pas d'avoir vu du gros calibre éclater sur une narration.

La pièce de résistance, l'hommage de 35 minutes au Cirque du Soleil, était à l'avenant. Ici, pas de narration, mais une bande musicale un peu étrange, qui a certainement permis de réaliser à bien des gens que la musique du Cirque est méconnue. Et qu'elle est sans doute plus appropriée pour accompagnée des performances acrobatiques que pyrotechniques. Le concepteur expliquait en entrevue, cette semaine, avoir volontairement écarté Alégria, une pièce très connue du public. Ce fut une grave erreur: voilà une porte d'entrée par laquelle il aurait été possible d'accrocher le public. J'ai été vraiment déstabilisé par cette bande sonore avec laquelle je n'éprouvais aucune familiarité. Lorsque les flammes sont apparues pour la première fois, j'ai été surpris et ébahi: jamais nous n'avions vu un effet pyrotechnique si près de nous à La Ronde; en plus, elles étaient lancées suivant une longue distance, avec des séquences étonnantes. Mais on a abusé de ce dispositif qui était beaucoup trop récurrent. Il y avait peut-être beaucoup de gaz pour générer ces flammes, mais le concepteur en a manqué pour développer un spectacle qui soit captivant. Le spectacle manquait de constance et de densité, pour dire le moins. Et il manquait aussi une finale. Si nous avions eu un spectacle de meilleure qualité pendant les 44 premières minutes, l'absence de cette figure imposée aurait peut-être pesé moins lourdement dans la balance.

Bien des spectateurs ont sans doute apprécié le spectacle, mais les applaudissements à la fin m'ont semblé polis, tout au plus. C'est dommage car il y avait un grand auditoire à La Ronde hier soir. À mon arrivée, vers 17h30, des affiches indiquaient déjà que tous les billets étaient vendus. C'est la première fois depuis plusieurs années que cela survient.

Mais dès mon arrivée, j'ai remarqué une autre chose: quelque chose ne tournait pas rondement à La Ronde. Une grande table devant les tourniquets accueillait les invités VIP du Cirque du Soleil. Partout le long des allées, des flèches indiquaient la direction à suivre pour se rendre au cocktail des invités VIP du Cirque. Ici, une aire de rafraîchissement était réservée à ce cocktail. Là, des tentes étaient érigées pour une autre activité VIP. Au Jardin des étoiles, la décoration de la salle était plus élaborée que d'habitude et un comité d'accueil prévenait que diverses sections étaient réservées ce soir-là. Même Michel Lacroix a dû se contenter d'un lutrin sur une petite scène de fortune aménagée sur la surface bétonnée de la Place du Canada, la scène flottante qui arbore les drapeaux des pays en compétition ne pouvant être ancrée à son lieu habituel en raison des installations produisant les flammes. Une fois le spectacle terminé, la musique traditionnellement entendue - extraite de l'album 1492 de Vangelis - a été remplacée par Alégria (tiens donc). Hier soir, La Ronde n'était pas elle-même, ce n'était pas le même lieu que celui que je fréquente chaque soir de feu depuis 13 ans. Hier soir, un éléphant semblait être passé dans le magasin de porcelaine. Hier soir, La Ronde était envahie par le Cirque du Soleil, tel un conquérant devant qui les conquis font toutes les courbettes possibles pour plaire au nouveau maître des lieux.

Il est difficile pour des personnes extérieures à une organisation, comme nous, de savoir ce qui se passe à l'intérieur, mais on peut faire certaines déductions. Le jupon a clairement dépassé la semaine dernière lorsque Paul nous a révélé, dans son interview, que le Cirque avait "demandé" que le feu soit produit par Fiatlux, cette firme québécoise étant un partenaire d'affaire du Cirque pour certaines de ses productions. Dès que l'identité de la firme produisant le feu de clôture a été connue, le printemps dernier, des réserves sérieuses ont été émises dans ce forum, et avec raison. Pourquoi choisir pour un feu d'une telle ampleur une firme qui, malgré plusieurs participations au concours d'art pyrotechnique de Montréal, n'a jamais remporté de Jupiter d'or, d'argent ou de bronze? Fiatlux a une orientation artistique très particulière, misant sur les effets de bas niveau et la pyrotechnie de proximité. Le problème des gens de Fiatlux, c'est qu'ils ne semblent pas avoir encore compris que La Ronde est un amphithéâtre de grande envergure et que les spectateurs sont répartis dans un rayon de plusieurs kilomètres. Faire un feu à La Ronde, ce n'est pas faire de la pyrotechnie sous un chapiteau, dans le studio de Star Académie ou sur l'esplanade de la Place des arts.

Il y a quelques années, un artificier américain m'expliquait que le degré de difficulté dans la conception d'un feu varie de façon exponentielle avec la durée: au-delà d'un seuil de 15-20 minutes, chaque tranche de temps additionnelle accroît toujours davantage le coefficient de difficulté car l'artificier est poussé dans ses derniers retranchements pour maintenir l'intérêt de l'auditoire: il doit maîtriser une plus grande variété de produits, les utiliser de manières différentes, avoir plus d'idées, etc. C'était écrit dans le ciel, tel un mauvais scénario, que Fiatlux n'était pas en mesure de relever ce défi. La bouchée était bien trop grande. S'il importait de faire appel à une firme québécoise, Ampleman, BEM ou Royal auraient mieux fait l'affaire, bien que le défi aurait également été de taille pour ces firmes.

Face à cette "demande" du Cirque et considérant la feuille de route de Fiatlux à La Ronde, on imagine que les personnes immédiatement impliquées dans l'événement (je pense à la directrice de la compétition et au directeur technique) ont dû avoir quelques doutes dans leur esprit. Le fait qu'on ait accédé à la requête du Cirque me laisse croire que la direction des feux n'y est pas pour grand chose et que la décision a dû être prise à un niveau plus élevé, par la direction de La Ronde ou, peut-être, au siège social de Six Flags. J'imagine qu'il en va de même pour le report de la remise des prix. On nous disait, au cours de l'été, que la justification de ce report était de laisser toute la place au Cirque du Soleil. Mais voilà que nous apprenions, voilà une semaine, qu'une partie du feu serait un hommage aux fondateurs de l'événement! Cela n'a aucun sens et témoigne d'une grande improvisation.

L'hiver dernier, lorsqu'un communiqué de presse nous a appris qu'un feu de clôture de 45 minutes allait être présenté en collaboration avec le Cirque du Soleil à l'occasion du 25e anniversaire des deux organisations, bien des questions demeuraient en suspens. Y aurait-il des performances acrobatiques du Cirque intégrées à ce spectacle? Quelle firme allait produire le spectacle? Avec le recul, j'ai l'impression que bien des gens à La Ronde ignoraient encore les réponses à ces questions au moment où l'événement fut annoncé. Voilà peut-être la raison pour laquelle la liste des firmes a-t-elle été dévoilée si tardivement cette année. Et si on n'a pas parlé plus tôt de cet hommage aux pionniers de l'événement, c'est sûrement parce qu'on ne se doutait pas que cela arriverait et qu'on était sur l'impression que les 45 minutes seraient vraiment dédiées au Cirque! Pour créer un feu de 45 minutes qui soit du même calibre que ceux présentés en compétition, il aurait fallu un temps de préparation encore bien plus important. Improvisation et pyrotechnie ne font pas bon ménage.

La compétition d'art pyrotechnique de Montréal est un événement de calibre exceptionnel et son succès est largement attribuable à ceux et celles qui sont directement impliqués dans sa réalisation, en particulier l'équipe des artificiers de La Ronde pour qui les artificiers étrangers ne tarissent pas d'éloge. Il me semble évident que l'équipe des feux n'a pas de leçon à recevoir de la direction de La Ronde ou du siège social de Six Flags pour mener à bon port chaque édition de cet événement. Au contraire: ces derniers devraient plutôt se concentrer à l'amélioration de l'opération des manèges - qui constituent le premier produit de vente de tout parc d'amusement - qui, depuis tellement d'années, est une véritable plaie à La Ronde. En ce sens, l'excellence de l'équipe des feux devrait d'ailleurs les inspirer.

Si je laisse aller mon imagination encore quelques instants, peut-être puis-je supposer que l'idée de faire appel au public pour déterminer la bande sonore du feu d'ouverture via un concours avec le diffuseur officiel de La Ronde n'émanait pas des organisateurs des feux, mais plutôt du service du marketing? Quelqu'un qui s'y connaît le moindrement dans la pyrotechnie comprend bien que le choix musical est une opération délicate, qui doit être menée avec soin, afin d'obtenir un spectacle de qualité qui sera doté d'une certaine cohérence. On peut bien faire certains reproches à la firme Panzera dont la performance d'ouverture n'était pas bien forte, mais la commande qui leur a été passée était peut-être empoisonnée avec cette contrainte de taille. Quant à l'idée de ce "tableau" hommage à Michael Jackson (vraiment, les hommages, je ne suis plus capable!), peut-être cela émane-t-il aussi du service du marketing ou d'une autre tête bien pensante dans les stratosphères de l'entreprise? Je peine à imaginer l'angoisse de Paul Csukassy devant la commande qui lui a été passée de faire un tel "tableau" avec aussi peu de temps pour se préparer, alors que la compétition était toujours en cours. (À l'époque du feu des pyjamas, il disposait de 4-5 semaines pour faire l'inventaire des pièces disponibles et concevoir un spectacle, avec d'ailleurs un excellent résultat.) Était-ce le secteur du marketing qui avait décidé, aussi, de "congédier" Michel Lacroix en 2002 pour plutôt laisser le micro à l'animateur radiophonique de l'époque? Si les gens du marketing s'occupaient de leurs affaires (la vente, la publicité et les relations publiques) et que la direction de La Ronde/Six Flags faisait de même (finances et opérations), et que la pyrotechnie était laissée aux gens de la pyro, peut-être que cela irait mieux, non? Peut-être aussi que mon imagination est trop forte et que rien de tout ce qui précède n'est vrai. Mais je serais étonné d'être à ce point à côté de la track.

En conclusion, on nous avait promis une soirée bien différente des autres pour clôturer cette 25e édition. Pour être différente, elle l'a été! Tout cela est bien dommage, car une ombre est jetée sur une saison qui, par ailleurs, a été de grande qualité. Nous avons eu la chance d'assister à des spectacles de haut niveau et la compétition est certainement très serrée. Ce sont plutôt de ces huit feux en compétition dont nous devrons nous souvenir. Leurs artisans le méritent!

Fred


Posted: Aug 16, 2009 17:14:56   Edited by: STL

Quel échec épouvantable!

Amen to that ! Ton hypothèse est très intéressante à lire, même si je doute qu'on sache un jour le fond de l'histoire. Chose certaine, Fiatlux n'était pas prête à réaliser un spectacle de cette longueur.

La bouchée était bien trop grande. S'il importait de faire appel à une firme québécoise, Ampleman, BEM ou Royal auraient mieux fait l'affaire, bien que le défi aurait également été de taille pour ces firmes.

J'ai justement dit à ma copine que Royal aurait dû être embauchée pour réaliser ce spectacle. Malheureusement, je ne pense pas qu'il lui aurait été possible de réaliser à la fois son excellent spectacle en compétition et l'hommage.

J'ai trouvé le Grand Feu Bleu, conçu par Royal, bien plus intéressant et artistique que le véritable flop d'hier. Pourtant, il ne s'agissait que d'un spectacle "municipal" de 20 minutes ! Il est certain que le génie créatif de Yanick Roy aurait très certainement mieux servi le thème que ce qui nous a été offert hier.


Posted: Aug 16, 2009 20:38:57   Edited by: fireworksforum

Because of the flame throwers, I kept wondering if they were easier to sequence than fireworks proper, because their synchronisation was correct at best.
The actual sequencing should be the same - it's just adding cues to the correct place in the music. I think the difference is that the flame projectors have a very predictable and repeatable firing delay where this is often not the case for fireworks (particularly shells).

Talking about synchronization, I'm not sure if there was a problem or not during the first ten minutes as the fireworks started almost 3 seconds before the countdown was over. Also, at the end of the 1812 Overture, several mines fired after the music stopped - this was strange because these same mines appeared to be correctly note-synchronized earlier.

As for the show itself, I think one of the main problems, for me, was the quality of the actual fireworks used (leading aside any discussions about the display concept itself). It appeared that most of the fireworks used were not very bright - obviously the willows, kamuros and other charcoal comet effects are dim - but even the other fireworks were fairly dim most of the time (except for a sequence of silver meteor comets). This leads me to conclude that most of the fireworks used were Chinese with very little European or American product being used. I think the only Spanish shells I saw were the nauticals and perhaps some of the farfalles (the Spanish never make these as well as the Italians) and there were really very few studatas or other Italian shells. Even the silver comet shells were relatively dim - certainly not as bright as, for example, Panzera's Silver Rain shells. The colours were also, in general, fairly weak, except for one sequence of Z-cakes that had vivid colours. Maybe the overall choice of colour was part of the concept, but I think it may just have been the quality of the pieces themselves that left something to be desired. Even the strobe shells used in the finale were, in my opinion, poor quality: the actual strobe duration was short and at least a quarter of the burn time formed a gold comet. High quality strobes (e.g. from companies like Zaragozana that I've personally used) have "dark prime" and long strobing durations, making a quite different effect in the sky than we saw last night. Of course, it may have been a design decision to use the type we saw.

Maybe this is the challenge of a company that's purely a display company and is neither a manufacturer nor importer of their own "branded" line of Chinese shells. Cost then becomes higher than for companies that do manufacture - even if FiatLux and Panzera had the same budget, Panzera should be able to do a better show since their products are available at cost if they so desire. No such luxury for a small company that has all the overheads of importation and the usual product mark-ups. It's interesting that Royal, another local company, has essentially solved part of this problem by having their own line of Chinese shells homologated for use in Canada, thus cutting out a "middle-man" and giving them a better, pardon the pun, "bang for the buck".

Isn't it interesting that an out-of-competition display should generate more debate than some of the recent competitors?

[edit: I just remembered I wanted to comment on the length of the display. Societie Etienne LaCroix produced a 40 minute display in 1994 as did Ampleman (a little bit shorter than the LaCroix one) in 1996 - so maybe last night's display was not quite the longest if you count the length of time when the sky is not dark (though this is maybe not the best way to measure). ]

Paul.


Posted: Aug 16, 2009 21:19:16

Talking about synchronization, I'm not sure if there was a problem or not during the first ten minutes as the fireworks started almost 3 seconds before the countdown was over.

I did found indeed funny when Michel Lacroix accelerated his countdown when he noticed that shells were already ascending when he was at 7 or so.

Cost then becomes higher than for companies that do manufacture - even if FiatLux and Panzera had the same budget, Panzera should be able to do a better show since their products are available at cost if they so desire.

Can't Fiatlux get a better price due to the huge amount of pyrotechnic material that they used for this show alone ? This is no small display by any means (if we refer strictly to the total duration), so I guess that they can get a discount, don't they ?

Isn't it interesting that an out-of-competition display should generate more debate than some of the recent competitors?

Let me take a guess : due to the great quality of the previous shows, yesterday's appeared quite inferior. Branded as the ultimate conclusion for the 25th anniversary of l'International (a great season, btw), I understand the frustration of the fans when they were offered such a lame display.

Still, I understand that by no means we should judge this show like the other ones. Notice that I did not filled an evaluation grid like I did with Panzera's. I went there with some expectations, being a tribute to the Cirque du Soleil and all, and the show failed to impress me on all counts. So I understand that this non-official show might generate a fair amount of debate !


Posted: Aug 16, 2009 21:33:02   Edited by: fredbastien

Paul, your post is very interesting and bring a different viewpoint on the show. It is true that the quality of pieces was a problem and you point out specific examples of that. Let me add one: the double-ascensions girandolas were not as bright as usual and their movement looked more erratic.

I did found indeed funny when Michel Lacroix accelerated his countdown when he noticed that shells were already ascending when he was at 7 or so.

STL, je ne sais pas ce qui s'est passé avec le décompte officiel cette année, mais il a été mal synchronisé avec le début du spectacle à plusieurs occasions. Je ne peux croire, cependant, que la faute soit attribuable à la voix d'or! (Il suffit d'avoir assisté à un feu au parc de la Chute Montmorency, à Québec, pour constater à quelle point elle vaut vraiment son pesant d'or!)

Fred


Posted: Aug 17, 2009 00:49:10   Edited by: Mylene Salvas

Don't you all wish you were in Trois-Rivieres saturday ?
Video

or even better in Jaffrey, New Hampshire ?
Atlas were having their annual show saturday.
45 minutes this year as it is their 20th anniversary.

Here's the links to the youtube video :
Part 1
Part 2
Part 3
Part 4

Tho, you will see smoke was very bad...


Posted: Aug 18, 2009 08:12:31   Edited by: fredbastien

Mylène,

Je viens de lire le billet que tu as écrit concernant le feu de clôture sur ton blogue. Même si tu es plus nuancée que certains d'entre nous, je sens que tu partages en partie notre déception mais ta perspective met bien en lumière l'impact que peut avoir un facteur important sur l'appréciation d'un feu: l'anticipation. Dans ton cas, certaines informations te permettaient de bien prévoir ce qui devait arriver et d'ajuster tes attentes en conséquence.

En même temps, je vois dans ton billet quelques éléments convergents avec l'hypothèse que j'ai avancée, soit une déconnection certaine entre les gens de la pyro (qui devaient être bien conscients de tout ce que tu relates) et ceux du marketing/direction de La Ronde (qui n'ont cessé, depuis des mois, de promettre monts et merveilles, laissant un voile devant l'implication réelle de l'entreprise milliardaire de G. Laliberté, avec pour conséquence de laisser miroiter toutes les possibilités). Il y a un piège évident à galvaniser les attentes. Dès que le feu a débuté, ce piège a commencé à se refermer...

Et je me demande si la même chose n'est pas en voie de se produire pour la soirée de samedi. Alors qu'on annonçait timidement, dans un communiqué émis l'hiver dernier, que des pièces d'artifice allaient éclater lors de la remise des prix, nous voilà avec un tableau-hommage à Michael Jackson. Comme je l'écrivais, à l'époque du feu des pyjamas, Paul Csukassy disposait de quelques semaines pour planifier son spectacle. Et ce spectacle ne portait pas la signature de l'International des Feux, ce qui minimisait les attentes. On a beau dire qu'il ne s'agira que d'un "tableau", je crains que la marque de l'International ne structure plus profondément les attentes des gens. J'espère pour Paul que l'auditoire n'aura pas une réaction hostile lorsque déjà la Grande Roue se rallumera. Il ne le mériterait pas.

Fred


Posted: Aug 18, 2009 16:55:06

Tu as raison. Les PR s'occupent à 60% de La Ronde et à 40% des feux. Leur but premier ? Satisfaire Six Flags. Money money money. On va étirer la saison sur 10 samedis pour avoir 10 samedis où La Ronde sera pleine à craquer. $$$$$ Et pourquoi pas 11 samedis ?!? 'Quelle idée intéressante ! Poussons la remise des prix. Il n'y aura pas de budget, mais arrangez-vous pour remplir le site a nouveau'. Comment réaliser ce désir ? Des restants de pétards, de la musique du légendaire M.J. et beaucoup de marketing.

D'un autre côté, j'en suis presque à espérer que le travail de crémage de ces mêmes PR fera en sorte que les gradins ne seront pas complétement vides. Plus d'une firme m'a fait part de son inquiétude face à la soirée de remise des Jupiters. Y aura-t-il des spectateurs ? Je l'espère bien... Et ce, pour la cérémonie, pas juste pour 22hrs, il va sans dire ! De toute facon, s'ils attendent à 22hrs pour s'asseoir, ils pourraient bien tout manquer.

Tout comme la semaine dernière, on ne se soucie plus si les spectacteurs seront contents ou non, il faut tout simplement qu'il y en ait. Dommage.

Je ne serai jamais PR.


Posted: Aug 18, 2009 17:23:41   Edited by: Saluteness

I never enjoyed Concept Fiatlux, they are never any good at doing finales, their display three years ago was even more enjoyable than Saturday's. This display had only the audience enjoying it when the flame projectors went off. Similar to Groupe F with In The Hall Of The Mountain King by Edvard Grieg. Fiatlux wasn't at all an enjoyable display to my eyes. I thought we'd see a closing display, however, I would have rather seen a backyard display on Canada Day or 4th Of July. The opening caught my eye, a few ooh's and ah's. After ten minutes, I felt like going home. I actually got the oportunity to see the display, but I should have rented a movie. Not to always be negative on this text, and my apologies, but there was no finale involved in this display. Really lame like Enkil had said. If they were taking part in the competition, I would have voted them dead last, even if they were from Quebec. Plus they should have added stutata's of larger quantities and large shells in the finale with TONS of salutes. Their factory is right near the bridge for god sakes! I was extremley dissapointed with this display. And at the end, which I thought was just the faux finale, it was the finale. And when everyone clapped slowly, I wasn't the only one to ask themselves, "That's it??". Really really boring closing display. I say, they should have given their phony display to be the opening, and given the closing to Panzera. Panzera would have given the audience what they came for! Ah well, 340 days till the 2010 compeition, and I won't be bored in the winter, I will be watching the 2010 Olympics. On behalf of this year, thanks a bunch Paul for the great videos and informative reports! All we have to do is see who wins and as well, I will be attending the Memorial for Michael Jackson (may he rest in peace). We should all cross our fingers for Royal! They are defeneltey a Jupiter winner!

Regards,

Pat


Posted: Aug 18, 2009 18:41:22

Seems that we all have similarities in opinion towards this display. If you recall my statement from around when the full fireworks schedule first came out, I mentioned that I was not confident in Concept Fiatlux's ability to deliver an appropriately strong finish, or and overall grand display. Unfortunately, it turns out that those sentiments were indeed correct given what we had seen Saturday.

Trav.


Posted: Aug 19, 2009 06:19:45

The worstest boring show i ever seen..


Posted: Aug 19, 2009 12:28:49

The worstest boring show i ever seen..

Definitely one of them. However, I still think that South Korea 1994 was the most boring display to date, although the closing of 2009 wasn't a far cry away from that.

Trav.


Posted: Aug 19, 2009 12:36:50

The worstest boring show i ever seen..

I think everyone is being rather harsh. I think the main problem is that expectations were set that were unreasonably high. There have been many shows over the years that have been truly disappointing - I won't name any names, but they're all there in my reports to discover for yourselves.

Paul.


Posted: Aug 19, 2009 16:34:19   Edited by: reloadable shell

Cause I worked with fiatlux last year, I leave that company cause they insulted me cause i am moved to another city during summer and they never giving me my letter of reference to pass my level 1

I never know exactly the reason why but its still linked with my past work at the night crew at laronde fireworks.

I know well that company and i'm discouraged to their fireworks show!

I'm totally dissapointed at all!

And i'm sorry mais j'ai gagé a ma copine 5h a l'avance que l'feux serait plate, j'ai eu l'droit a une belle récompense.

My 2 cent.


Posted: Aug 19, 2009 22:25:21   Edited by: Smoke

We should all cross our fingers for Royal! They are defeneltey a Jupiter winner!

I'm sincerely hoping that they claim first place. As I had omitted in the introduction in my review for the winners, I think, in my humble opinion, that Canada was the exceptional display of 2009 - it reminded me of Portugal of last year in many ways, particularly in design and choreography.

I'm just worried about the results, given what had happened last year.

Go Canada!!!

Trav.


Posted: Aug 20, 2009 16:01:36   Edited by: Saluteness

I think, in my humble opinion, that Canada was the exceptional display of 2009 - it reminded me of Portugal of last year in many ways, particularly in design and choreography.

Yes, the exceptional display this year. But I highly doubt that Canada was any close to Portugal's last year. Portugal managed to perfectly synchronise their flag in the finale, and it was mostly about movies, like MI, Romeo and Juliet, the FOX opening theme (which I cannot recall the title) and very enjoyable effects like the MI theme once again, with the small gerbs aligned to resemble as a fuse and a massive mine resembling as the explosion from the movie, it was a very enjoyable display. Where as Canada this year managed to bring effects and added conductive music which made the sequences move at good pace, as for the finale, they set off dozens of gold studata's, gold brocade shells and gold kamuros mixed in barrages with salutes below. Where as Grupo Luso, had dozens of red, green, white and yellow shells, for a longer period of time. I honestly say Royale was very nice in barrages and gold, but Portugal last year gave us more than what we expected (color, noise, and a nice THE END ending).

Paul, don't you find Royale used stuadata's and multi-breaks more often than any other shell in the display?

Go Canada!!!
All the way Trav!

Pat


Posted: Aug 20, 2009 16:51:50

Good comparison, Pat.

Also, Portugal 2008 had a better sense of thematic direction, which really helped the display stay right on track and therefore well built and supported. Also, as you said, Portugal's finale was much more exciting and dazzling, though there could have been a better choice in color for the comets below (nothing serious, though). The color transitions were reminiscent of a similar approach taken by the U.S in 2003 in their dramatic close.

Canada's display this year was well designed, but again lacked a good supporting theme. However, the choreography, to me, stood out as the best compared to all the other competitors, and therefore really made the display most enjoyable in terms of creativity and complexity for my tastes. The music choice was interesting and the colors were quite dazzling and in a huge variety, as were the effects along side. The towers were well utilized and the sequences were excellent. The waterfall that appeared near the center was also intriguing when present. Canada was also the least redundant, in my opinion.

Canada all the way.

Trav.


Posted: Aug 20, 2009 22:17:54

The waterfall that appeared near the center was also intriguing when present. Canada was also the least redundant, in my opinion.

Does anybody recall a waterfall two years back? Was it Canada or Germany? When only half of it was going off? Quite an embarassment if it was Canada, but that finale went of amazingly!

I would wear a Royal shirt on Saturday, but I won't be attending. Best of luck to Royal!

Pat


Posted: Aug 22, 2009 14:03:59

Salut tout le monde

Ayoye!!!!!Cà se déchaine pas à peu près sur la prestation de Fiatlux en finale du 25 ième.
Les finales se sont pas en compétition à ce que je sache ce qui fait qu'ils peuvent faire ce qu'ils veulent pour plaire au public. C'est dans cet esprit que je les regarde . Je m'émerveille des beaux passages et je laisse faire les moins bons.
Et en plus faire un show de 45 minutes c,est vraiment tout un défi pour une firme..vraiment pas évident.
Les beaux passages je les ai surtout vus dans la deuxième partie du spectacle avec la musique du cirque du soleil.De la grande musique dont certaines pièces que je découvrais.

Tant qu'à la première partie ....Bon si tu veux utiliser la finale de l'Ouverture 1812 comme coup d,envoi alors fais le avec imagination, originalité et puissance.Vraiment un passage de piètre qualité. Pas facile de tirer sur cette pièce mais j'adore le risque qu'une firme prend en la sélectionnant. Mon souvenir me ramène en 1999 alors qu'Erick Tucker a fait une finale époustouflante avec cette grande composition musicale.

De toute facon Fiatlux aurait du selon moi commencer la présentation avec la pièce OUVERTURE pour Feux d'artifices Royax de Handel afin de rendre hommage à Giovanni Panzera qui l'a si souvent utilisé pour ses spectacles.

Aussi le" parlotage" à n'en plus finir pour présenter les tableaux. Bien cute le
petit garcon et sa mère voire même attendrissants mais s'il y a des mots de présentation j'aime que ce soit bref. Si la personne qui a pensé cette partie du spectacle voulait rendre hommage aux 25 ans des feux, elle a manqué son coup. C'est bien plus que cela.

Mais pour le reste je me suis laissé aller au plaisir de me faire chauffer pas la beauté des feux et la chaleur des impressionnants canons à feu.

Ce soir-là j'étais à la Ronde . Pour l'occasion mon frère m'a accompagné. Comme il est atteint d'aphasie dégénérative un syndrome qui enlève progressivement toutes les facultés à un être humain, c'est en chaise roulante que je l'ai véhiculé dans la cohue de tout ce beau monde à la Ronde.
Merci à l'organisation pour avoir prévu des facilités pour ce genre de situation et aussi la gentillesse des travailleurs sur le site des feux.

Il était visiblement ravi et à la fois ému de voir les feux d,aussi près lui qui a toujours suivi les feux.
A voir son bonheur je me suis juste permis de le partager avec lui en bénissant même le trouble de l'amener là . Il s'est laissé émerveiller avec un doigt pointé avec le sourire vers le ciel et j'ai "trippé" avec lui même l'idée de juger quoique ce soit.
Bref une très belle soirée pour lui, FRancine Monique et moi qui l'avons accompagné dans le 306.

Si j'avais du questionnement et d'autres l'ont fait ,ce serait vraiment vers les gens qui ont pensé cette soirée que je me tournerais mais au fond je m'en fous bien ...c'est fait.

Roger
 

Page loading time (sec.): 0.026
Powered by miniBB 1.7b © 2001-2004
montreal-fireworks.com

Promote Your Page Too